Development Donderdagen #2

Deze mail werd oorspronkelijk rondgestuurd naar de Cegeka-werknemers bij VDAB Brussel op 31 maart 2016.

Gegroet!

In het kader van mijn persoonlijke doelstelling voor dit jaar, zal ik jullie elke week een nieuwsbrief trachten te sturen met interessante artikels, filmpjes, weetjes en prenten rond softwareontwikkeling. Elke editie zal ik een mix proberen te brengen van technische en minder technische stukken zodat iedereen er iets aan heeft. Met veel plezier stel ik jullie vandaag voor aan de tweede uitgave van Development Donderdagen: gemaakt onder invloed van Arctic Monkeys.

Interessante artikels

Oppassen met @Autowired (Easy, 10 min)

Spring helpt je enorm tijdens het ontwikkelen. Al die @Autowired’s en @Inject’s kunnen er echter voor zorgen dat je niet doorhebt dat een bepaalde klasse te veel doet.

https://dzone.com/articles/autowired-all-the-things

Oppassen met vergelijkingen in JavaScript (Easy, 10 min)

De == en === operators in JavaScript gedragen zich niet altijd zoals je zou verwachten. Volgend artikel toont enkele eigenaardigheden:

http://irhadbabic.com/javascript-catches-and-pitfalls-part1-equality-and-comparisons/

 

Talk of the week: Doc Norton – The Technical Debt Trap (50 min)

 

In zijn presentatie legt Doc Norton (Global Director of Engineering Culture bij Groupon) uit hoe de term ‘Technical Debt’ is ontstaan en hoe praktisch iedereen deze verkeerd geïnterpreteerd heeft. Doc maakt een verschil tussen ‘Technical Debt’ en zogenaamde ‘Cruft’. Als afsluiter geeft hij enkele tips om Technical Debt te minimaliseren:

 

  • Maak nooit bewust Technical Debt aan

  • Volg de Boy Scout Rule

  • Monitor je Technical Debt (goed bezig, Michael!)

  • Kwaliteit is de verantwoordelijkheid van het team

 

https://vimeo.com/97507576

Dictionary.put()

In Dictionary.put() stel ik je een term voor die je misschien nog niet kent. Vandaag: Higgs-Bugson.

“A hypothetical bug predicted to exist based on a small number of possibly related event log entries and vague anecdotal reports from users, but it is difficult (if not impossible) to reproduce on a dev machine because you don’t really know if it’s there, and if it is there what is causing it.”

Ook te bekijken is zijn stiefbroer, de Heisenbug:

“A computer bug that disappears or alters its characteristics when an attempt is made to study it.”

http://blog.codinghorror.com/new-programming-jargon/

Technologie in de kijker: Left-pad

De kans is groot dat je nog nooit van left-pad hebt gehoord. Dat is logisch. Het is immers een ‘library’ die bestaat uit elf regels JavaScript. De ontwikkelaar, ene Azer Koçulu, kreeg het vorige week echter aan de stok met een ander bedrijf over de naam van één van zijn nieuwe modules. Uit woede depubliceerde Koçulu al zijn 250 libraries van NPM. Eén van deze modules was left-pad. Wat volgde was pure chaos.

Veel belangrijke projecten hadden namelijk een dependency op left-pad. Projecten zoals Babel, JSCS, React en zelfs Node compileerden plots dus niet meer. De chaos werd relatief snel weer hersteld nadat iemand anders zelf een left-pad library brouwde waarop de kapotte projecten konden steunen.

Veel ontwikkelaars realiseerden zich echter snel dat één individu ervoor kan zorgen dat het hele NPM-kaartenhuisje in elkaar stort. Al snel ontstonden discussies waarin men zich de vraag stelde waarom libraries als Babel en Node dependencies hebben op dingen als left-pad. Het feit dat iedereen zijn libraries zomaar uit NPM kan halen trok men ook in twijfel.

Een samenvatting van de gebeurtenissen: http://www.theregister.co.uk/2016/03/23/npm_left_pad_chaos/

De officiële reactie van NPM: http://blog.npmjs.org/post/141577284765/kik-left-pad-and-npm

Een reactie op deze heisa: http://www.haneycodes.net/npm-left-pad-have-we-forgotten-how-to-program/

Een reactie op de reactie:

https://medium.com/@AdamMaras/we-haven-t-forgotten-how-to-program-we-re-making-the-best-of-what-we-have-9adee209c38f#.4m29cktom

finally {

Als uitsmijter wil ik je graag de evolutie tonen van de kostprijs van het aantal gigaflops (1 miljard wiskundige berekeningen) per seconde over de jaren. In 1961 betaalde je voor zo’n gigaflop nog 1.1 biljoen dollar. Momenteel ligt die kostprijs op 8 cent.

https://en.wikipedia.org/wiki/FLOPS#Cost_of_computing

}

Vorige versies van Development Donderdagen zijn terug te vinden op https://houstonwehaveabug.wordpress.com/

Ik hoop dat jullie hebben genoten van deze editie van Development Donderdagen: gemaakt onder invloed van Arctic Monkeys. Heb je nog opmerkingen, vragen of suggesties? Aarzel dan niet om me een berichtje te sturen. Heb je een interessant artikel gelezen of filmpje gezien waarvan je denkt dat anderen dit ook zouden smaken? Stuur het me door en ik zet het in de volgende editie!

Happy developing,

Niels Jani,

Eenmansredactie

Layouter

Spelfautenmaker

Bronnenverzamelaar

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s